tisdag 29 januari 2013

Köttgryta fläskfilé



Dagens middag var planerad.. Köttgryta på fläskfilé!
Då återstod bara en sak, hur skall jag krydda och vad skall jag ha i? hmm.
Jag tog lite av det som fanns hemma (vilket inte var så mycket) och det blev en ny favorit!


Till en gryta ca 5-6 portioner hade jag:
2 st Fläskfilér
7,5 dl Grädde
1 dl Grekisk Yoghurt
1 msk Soya
1 tärning Köttbuljong
skivade Champinjoner
Svartpeppar, salt
smör till stekning
 
Jag började med att bryna köttet lite i stekpanna i en rejäl klick smör, inte helt genomstekt. Sedan la jag det i en stor gryta, även här med lite smör, hällde på grädde och värmde upp. Jag tillsatte Yoghurten och Soyan och blandade allt, sedan köttbuljongen, champinjoner och kryddor.
Jag lät allt puttra på låg värme i ca 2 timmar. (Det är inte alls nödvändigt med så lång tid, men köttet blir så mört och gott om det får stå länge på spisen)
 
Jag åt det som det var (med en sallad till), men det går lika bra att servera med tex klyftpotatis.
 
Så enkelt och så gott!
 


// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

2 kommentarer:

  1. Kan man få fråga? Istället för 2 fläskfileér, vad blir det t.ex i vikt? 1 kilo eller 800 gram....?

    Undrar Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fläskfilé väger oftast mellan 500-700g och brukar räcka till ca 3 personer.
      När jag gjorde denna måltid blev det lite över så den hade nog räckt till 6 personer.
      För att svara på din fråga... Mellan 1 och 1,5 kilo.

      Radera