måndag 2 juli 2012

Recept: Blomkålsmos



Bilden gör inte maten rättvis. Det smakade otroligt gott även om det ser lite blekt och tråkigt ut på bilden. Jag har aldrig tidigare testat blomkålsmos och var mycket skeptisk, men nu i efterhand ångrar jag att jag inte testat det tidigare. I mitt tycke är det nästan godare än vanlig potatismos eftersom det smakar lite mer. Jag rekomenderar alla att prova.

Jag gjorde så här:

Koka upp ett helt blomkålshuvud (ger 3-4 port) i vatten.
När blomkålen är mjuk låter man vattnet rinna av i tex durkslag.
Blanda blomkål, en rejäl klick smör (ca 50g), salt och vitpeppar i en bunke.
Kör sedan blomkålen med en stavmixer, går även med stöt/matberedare/elvisp.
Tillsätt eventuellt grädde till önskad konsistent.
Servera!

Tips: Om man tycker att moset är för löst så kan man nästa gång koka upp blomkålen direkt i grädde i stället för vatten, då blir den lite fastare i konsistencen.


Till moset serverade jag en god bit stekt rostbiff och hemlagad bearnaisesås.

// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar